De gemeenten Zwolle, Kampen, Urk, Dronten en Noordoostpolder hebben samen met de provincies Overijssel en Flevoland en de regio Zwolle een dringende oproep gedaan aan minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat. De oproep was om de beloofde veiligheidsmaatregelen voor de N50 niet verder uit te stellen. De gemeenten Zwolle, Kampen, Urk, Dronten en Noordoostpolder maken zich grote zorgen over het dreigende budgettekort van Rijkswaterstaat voor het realiseren van de maatregelen.
Belangrijke verkeersader
De belangrijkste regionale verkeersader, de N50, wordt steeds drukker, waardoor er steeds meer dodelijke ongelukken plaatsvinden. De regio geeft aan dat het met het uitstellen van de maatregelen niet de vraag is ‘of’ maar ‘wanneer’ incidenten op de N50 opnieuw levens kosten.
Arcadis als onafhankelijk adviesbureau heeft in 2023 bevestigd dat de N50 - met name het traject tussen Kampen en Ramspol - een snelweg is met een hoog veiligheidsrisico. Er zijn harde toezeggingen gedaan over veiligheidsmaatregelen.
Onvoldoende budget
Ondanks harde toezeggingen vanuit het ministerie kwam in regionaal overleg met Rijkswaterstaat naar voren dat het beschikbare budget onvoldoende is om de geplande fysieke rijbaanscheiding op het traject Kampen-Ramspol te realiseren.
Volgens wethouder Peter van Bergen is een veilige en goed bereikbare N50 van groot belang voor de gemeente Dronten. Hierbij is verkeersveiligheid én bereikbaarheid essentieel voor een leefbare en economisch sterke regio.
De verbetering van de N50 is noodzakelijk om de geplande woningbouwontwikkelingen in Dronten en regio mogelijk te maken. Tevens wordt dan bijgedragen aan economische groei, vestiging van bedrijven en een toekomstbestendige regio.
Fysieke rijbaanafscheiding
De Regio Zwolle is een economische groeiregio, waarbij de N50 een veelgebruikte route is voor (vracht) verkeer tussen Apeldoorn / Arnhem en Noordoostpolder en Friesland. Tevens is de weg essentieel voor regionale economie en woningbouwontwikkelingen in de gemeenten.
Daarom roept de regio het kabinet op de benodigde middelen vrij te maken en de uitvoering van de verkeersveiligheidsmaatregelen op de N50 tussen Kampen en Ramspol niet uit te stellen. Tevens over de verdubbeling van het wegvak Kampen - Kampen-Zuid.
Tot slot dringt de regio er bij het kabinet op aan om verbreding van de N50 op het traject Hattemerbroek-Kampen Zuid in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) op te nemen.
(Bron: Gemeente Dronten)